Forrest Gumpnak igaza volt!
Teszt: Yardman HE 5150 fűnyírótraktor
Az asszonyok virágokat ültetnek, a férfiak meg lenyírják azokat a fűvel együtt, mihelyt kibújnak a földből. Így van ez már emberemlékezet óta. A fűnyírás macsó dolog, a családfenntartó feladata. A fűnyíró tologatásánál csak egy macsóbb dolog van: ha nem tologatjuk a gépet, hanem rajta ülünk.
Ahogy az autópályán örök sóvárgással nézek az elsuhanó Porsche után, ugyanolyan vágyakozással lesem a közmunkásokat a közparkokban, ahogy gumicsizmában, overallban meglovagolják fűnyíró traktoraikat. Egy pillanatra elgondolkodik az ember, mi értelme iskolának, családnak, otthonnak, stabil egzisztenciának, ha irodistaként aztán már nem pattanhatunk fel bármikor a gyermekkorunk óta vágyott csodára, a pöfögő, zötyögő kistraktorra. De miért is ne ülhetnénk? Hisz kapható már minden sarkon, nekünk is lehet egy!
Nono, azért csak óvatosan. Zabolázzuk meg vágyainkat, ne szaladjunk az öszespórolt cigi- és sörpénzt lobogtatva a sarki barkácsáruházba a háromszázezres csodáért, hogy ide vele nyomban, mert nagyot csalódhatunk. Egyrészt nem is biztos, hogy kell nekünk egyáltalán.
Számos traktorvásárló Apa jön rá a beruházás után, hogy a kiskertjébe vett terebélyes traktort valahol tárolni kell, és soha többet nem lehet majd kényelmesen gyufából Eiffel-tornyot építeni a garázsban félórás logisztikai megelőző hadművelet nélkül. Ugyanakkor, hacsak egy mindenre elszánt akcióval tényleg nem tarolja le egyszer s mindenkorra az Anya által ide-oda elültetett szép kis virágokat, örökzöldeket, bokrokat, fácskákat, továbbra is el kell dolgozni a gyep részleteit szegélynyíróval, kis fűnyíróval, hiszen a traki nem fér be mindenhová.
És itt kanyarodhatunk vissza az előző napirendi ponthoz: lehet, hogy mégis elég lesz az a három kiló. Csak nem az új, Távol-Keletről faládában félig összerakva érkezett nyiklő-nyekló vackot kell megvenni belőle, hanem egy másik Apa által már megunt minőségi darabot. Ha nem is bízunk a gombamódra szaporodó használtgép-kereskedésekben sorban álló, kifakult, nyugat-európábai lomtalanításokon került darabokban, számos apróhirdetést találhatunk kiábrándult tulajdonosok tollából, alig használt márkás traktorokról. Még egész pofás John Deere-t is találtam 145 ezerért az Expresszen . Igaz, hogy oldalkidobós, tehát ház körüli munkára nem való.
Egyházi traktor eladó
A kedvenc találatom a téma háttérkutatása során egy apróhirdetés volt. Sajnos már eltűnt a netről, de a google cache-e még tárolja az első mondatokat. Íme:
”A .... ker-i Római katolikus Szt. Pál templom tulajdonát képező fűnyíró traktor és hótoló eladó. Kb. 6 éves, az első évben ezzel nyírtuk a templomkert füvét, ...”
Persze hogy hamar eltűnt a hirdetés, kinek ne kéne egy templomi traktor (és hótoló), a nyugdíjas orvos Mercedesének megfelelője a fűnyírók dimenziójában.
Mert melyik is a jó traki? Kezdjük az alapoknál. Nagy különbség van traktor és traktor között, az igazán profi, tartós, erős szerkezet általában ismert japán vagy amerikai gyártó terméke. Japán vagy amerikai motorral, akár két hengerrel, OHV-vezérléssel (csendesebb járás, kisebb vibráció), mechanikus helyett hidraulikus hajtással. A műfaj Rolls-Royce-ai a Kuboták, Yanmarok, John Deere-ek, Hondák, az MTD drágább modellei. Ezeket általában saját márkás, vagy Briggs & Stratton, esetleg Kawasaki motorral szerelik, melyek jóval tartósabbak, mint a nóném gépek.
Az olvasó ajánl
A fűnyírótraktorokról szóló cikkedben írsz a hazai választékról: az Európában készülő Castelgarden traktorok elég jó minőségben és választékban készülnek: 63-122 cm, 6,5-22LE Briggs és Honda motorokkal, a fűnyírók királyát pedig meg sem említed: Walker Mower, Magyarországon is forgalmazza egy kecskeméti cég, akár 6000 m2-t is tud óránként és például a kalocsai önkormányzatnál szinte éjjel-nappal dolgoznak vele.
A fűnyírótraktoroknak három nagy alfaja ismeretes, úgy mint az oldaltkidobós, a hátulkidobós-fűgyűjtős és a mulcsolós. Előbbi inkább közparkok, ipari méretű gyepek (ha létezik ez a kifejezés) kezelésére jó, hiszen úgy tervezték, hogy ne szedje össze a füvet, hanem terítse el egy sorban, aztán majd összeszedi más. Ezek a gépek is felszerelhetők fűgyűjtővel, de mivel egy hosszú csövön kell elballagnia a lekaszált fűnek a tartályig, gyakran összetömörödik a cucc, elakad a rendszer. Főleg, ha kicsit vizes a pázsit. És nincs idegesítőbb, mint félpercenként leugrálni a traktorról, amit azért vettünk, hogy ülhessünk rajta.
A hátulkidobós gépeket eleve gyűjtésre tervezték, a pengék egy lyukon át egyenesen a tartályba szórják a füvet. Ha megtelik a tartály, a depóhoz tolatva a tartályból kihúzható kart meghúzva a fű könnyen kibillenthető, hogy aztán majd legyen vele valami.
Ezt a valamit, a nyírás utómunkálatait spórolhatja meg, aki mulcsolós, elülső vágóasztalos, hátul kormányzott kerti fűnyírótraktort vásárol. Ez a gép maga előtt tolja a kaszáit, és nemcsak lenyírja, de össze is szecskázza a füvet, majd egyenletesen elteríti a gyepen.
Nagyon szimpatikus, ahogy a megtermett pázsit nem jut el szeméttelepekre rohadni nejlonzsákokban, hogy évente műtrágyával pótolják a vele együtt elhordott tápanyagokat (a legtöbb elővárosi kertes házban ezt a hülye módszert alkalmazzák a környezettudattalan lakók). Sőt, a komposztálással sem kell bajlódnunk, ha van annyi tartás bennünk, hogy ne a szemétre dobjuk a füvet. Nyírás után pár napig kicsit ugyan csúnyább így a gyep, de a vizuális hátrányért kárpótlást nyújt, hogy a mulcsoló fűnyíró kormányzott hátsó kerekeivel, bárhova bedugható vágóasztalával szinte kiváltja a szélek, peremek külön kezelését kézi cuccokkal. Én, ha vennék, ilyet vennék. Még ha gyakrabban is kell vele nyírni: a túl magas fűvel megkínlódik a mulcsolós gép.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Te tudod mi az a magános baleset? A rendőrség elmagyarázza
Készítettek egy rövid videót, amivel felhívják a figyelmet a problémára.
- Belsőség
A 90-es évek elejének királya volt nálunk
Akkor azt éreztük 150 lóerő a világ összes ereje.
- Hírek
A legdurvább M2 valaha? Itt az új BMW M2 CS
Bár hivatalosan még nem mutatták be, mi már megnézhettük élőben.
- Technika
Amikor a dízel a legjobb választásMűhelyPRN: Volkswagen Passat CC 2,0 CRTDI – 2010.
Új autóként drága volt, használtként olcsó lett a Volkswagen első kupészedánja, a kérdés csak az, mekkora pénztárcával és kedvvel érdemes belevágni.
- Gumidoktor
Négyévszakost vennék a Suzukira, de sokat megyek. Rossz ötlet?
Vettem egy Suzuki Wagon R+-t, amivel évente 12-14 ezret mennék. Jó ötlet a négyévszakos?
- Tesztek
Ne első, utolsó szerelem akarj lenni!Teszt: Mini Cooper S Cabrio – 2025.
Teljesen egyedül maradt árkategóriájában a kabrió Mini, cserébe szerethetőbb és autóbb, mint valaha.
- Hírek
Még most rendelj belső égésű motoros Porsche 718-at!
Nincs sok idő hátra, míg leállítják a gyártását.
- Hírek
Kínába már megérkezett a sötét jövő: kéretlen reklámot küldtek az autók kijelzőjére
Kérdéseket von maga után, hogy egy gyártó ezt ennyire egyszerűen meg tudta oldani.
- Hírek
Egynégy nagyon siet: többször is lelőtte a traffi ugyanazt az F Astrát
Több gyorshajtót is fogtak Nógrádban, ketten is beleszaladtak ugyanabba a traffipaxba többször.
- Hírek
Úgy eltévedt a kajafutár, hogy Chicago repterén, a repülők között kötött ki
Nemcsak a futár nézte be csúnyán: a biztonsági szolgálatnak bő negyedórájába telt, mire észlelték a kétségbeesetten bolyongó autóst.
- Hírek
Érdekes Ferrari-koppintás 835 km-es hatótávval: itt a Xiaomi első SUV-je
Az elektromos Xiaomi YU7 gyanúsan hasonlít a Ferrari Purosangue-ra.
- Közélet
Lemészárolta a Teslákat a Kia EV3 Európa két piacán
Szárnyal a Kia az elektromos autózásban.
- Közélet
Megbírságolták, aztán mégse, sőt pénzt kapott vissza - váratlan fordulat olvasónk ügyében
Megbírságolták, aztán mégse, most meg pénzt is kapott vissza. Olvasónk vagy rettentő szerencsés, vagy ismer valakit az uralkodói házból.
- Hírek
Hamarosan dumálhatsz a Volvóddal
A Volvónál alkalmazzák először a Google mesterséges intelligencia-alapú chatbotját, a Geminit.
- Hírek
Véletlenül leparkoltak egy 135 méteres hajót valaki háza mellé
Egy hatalmas konténerszállító hajó méterekre állt meg egy norvég férfi házától. Nem direkt, nekiment a partnak.
- Hírek
Olyan V8-as sportkombit mutatott a BMW, amitől leteszed a hajad
A tavalyi kabrió után most egy kombit mutattak.
- Hírek
Valami nagyon nem stimmel ezzel az autós videóval. Kitalálod, hogy mi?
A videó egy autókiállításról szól, és első ránézésre teljesen szokványos.
- Hírek
Győrből Ingolstadtba kerül az Audi Q3 gyártás egy része
2026 őszén indul az osztott termelés.
- Közélet
Ne bízz senkiben! A lízingcégnek se hidd el, hogy az autó remek állapotban van
A lízingcég kötelező állapotfelmérést végez minden szerződéskötés előtt, de sokszor csak értékbecslés lesz az valójában. Lehet ilyenkor panaszt tenni?
- Hírek
Történelmet írt a BYD Európában, de örülhet a Skoda és a Renault is
A villanyautóknál fölényben van a VW-csoport.
- Hírek
Mennyiért ad a Mol egy vagy több napra egy Teslát vagy Vitarát?
Új szolgáltatás indul.
- Hírek
M1-es autópálya: mikor lesz végre több sáv? És mi lett a bugás fürtösveronikákkal?
A bővítés során vigyáznak a növényekre.
- Hírek
Betiltották az „önvezető” kifejezést a kínai autóreklámokban
Szigorú szabályozást vezettek be.
