Forrest Gumpnak igaza volt!
Teszt: Yardman HE 5150 fűnyírótraktor
Az asszonyok virágokat ültetnek, a férfiak meg lenyírják azokat a fűvel együtt, mihelyt kibújnak a földből. Így van ez már emberemlékezet óta. A fűnyírás macsó dolog, a családfenntartó feladata. A fűnyíró tologatásánál csak egy macsóbb dolog van: ha nem tologatjuk a gépet, hanem rajta ülünk.
Ahogy az autópályán örök sóvárgással nézek az elsuhanó Porsche után, ugyanolyan vágyakozással lesem a közmunkásokat a közparkokban, ahogy gumicsizmában, overallban meglovagolják fűnyíró traktoraikat. Egy pillanatra elgondolkodik az ember, mi értelme iskolának, családnak, otthonnak, stabil egzisztenciának, ha irodistaként aztán már nem pattanhatunk fel bármikor a gyermekkorunk óta vágyott csodára, a pöfögő, zötyögő kistraktorra. De miért is ne ülhetnénk? Hisz kapható már minden sarkon, nekünk is lehet egy!
Nono, azért csak óvatosan. Zabolázzuk meg vágyainkat, ne szaladjunk az öszespórolt cigi- és sörpénzt lobogtatva a sarki barkácsáruházba a háromszázezres csodáért, hogy ide vele nyomban, mert nagyot csalódhatunk. Egyrészt nem is biztos, hogy kell nekünk egyáltalán.
Számos traktorvásárló Apa jön rá a beruházás után, hogy a kiskertjébe vett terebélyes traktort valahol tárolni kell, és soha többet nem lehet majd kényelmesen gyufából Eiffel-tornyot építeni a garázsban félórás logisztikai megelőző hadművelet nélkül. Ugyanakkor, hacsak egy mindenre elszánt akcióval tényleg nem tarolja le egyszer s mindenkorra az Anya által ide-oda elültetett szép kis virágokat, örökzöldeket, bokrokat, fácskákat, továbbra is el kell dolgozni a gyep részleteit szegélynyíróval, kis fűnyíróval, hiszen a traki nem fér be mindenhová.
És itt kanyarodhatunk vissza az előző napirendi ponthoz: lehet, hogy mégis elég lesz az a három kiló. Csak nem az új, Távol-Keletről faládában félig összerakva érkezett nyiklő-nyekló vackot kell megvenni belőle, hanem egy másik Apa által már megunt minőségi darabot. Ha nem is bízunk a gombamódra szaporodó használtgép-kereskedésekben sorban álló, kifakult, nyugat-európábai lomtalanításokon került darabokban, számos apróhirdetést találhatunk kiábrándult tulajdonosok tollából, alig használt márkás traktorokról. Még egész pofás John Deere-t is találtam 145 ezerért az Expresszen . Igaz, hogy oldalkidobós, tehát ház körüli munkára nem való.
Egyházi traktor eladó
A kedvenc találatom a téma háttérkutatása során egy apróhirdetés volt. Sajnos már eltűnt a netről, de a google cache-e még tárolja az első mondatokat. Íme:
”A .... ker-i Római katolikus Szt. Pál templom tulajdonát képező fűnyíró traktor és hótoló eladó. Kb. 6 éves, az első évben ezzel nyírtuk a templomkert füvét, ...”
Persze hogy hamar eltűnt a hirdetés, kinek ne kéne egy templomi traktor (és hótoló), a nyugdíjas orvos Mercedesének megfelelője a fűnyírók dimenziójában.
Mert melyik is a jó traki? Kezdjük az alapoknál. Nagy különbség van traktor és traktor között, az igazán profi, tartós, erős szerkezet általában ismert japán vagy amerikai gyártó terméke. Japán vagy amerikai motorral, akár két hengerrel, OHV-vezérléssel (csendesebb járás, kisebb vibráció), mechanikus helyett hidraulikus hajtással. A műfaj Rolls-Royce-ai a Kuboták, Yanmarok, John Deere-ek, Hondák, az MTD drágább modellei. Ezeket általában saját márkás, vagy Briggs & Stratton, esetleg Kawasaki motorral szerelik, melyek jóval tartósabbak, mint a nóném gépek.
Az olvasó ajánl
A fűnyírótraktorokról szóló cikkedben írsz a hazai választékról: az Európában készülő Castelgarden traktorok elég jó minőségben és választékban készülnek: 63-122 cm, 6,5-22LE Briggs és Honda motorokkal, a fűnyírók királyát pedig meg sem említed: Walker Mower, Magyarországon is forgalmazza egy kecskeméti cég, akár 6000 m2-t is tud óránként és például a kalocsai önkormányzatnál szinte éjjel-nappal dolgoznak vele.
A fűnyírótraktoroknak három nagy alfaja ismeretes, úgy mint az oldaltkidobós, a hátulkidobós-fűgyűjtős és a mulcsolós. Előbbi inkább közparkok, ipari méretű gyepek (ha létezik ez a kifejezés) kezelésére jó, hiszen úgy tervezték, hogy ne szedje össze a füvet, hanem terítse el egy sorban, aztán majd összeszedi más. Ezek a gépek is felszerelhetők fűgyűjtővel, de mivel egy hosszú csövön kell elballagnia a lekaszált fűnek a tartályig, gyakran összetömörödik a cucc, elakad a rendszer. Főleg, ha kicsit vizes a pázsit. És nincs idegesítőbb, mint félpercenként leugrálni a traktorról, amit azért vettünk, hogy ülhessünk rajta.
A hátulkidobós gépeket eleve gyűjtésre tervezték, a pengék egy lyukon át egyenesen a tartályba szórják a füvet. Ha megtelik a tartály, a depóhoz tolatva a tartályból kihúzható kart meghúzva a fű könnyen kibillenthető, hogy aztán majd legyen vele valami.
Ezt a valamit, a nyírás utómunkálatait spórolhatja meg, aki mulcsolós, elülső vágóasztalos, hátul kormányzott kerti fűnyírótraktort vásárol. Ez a gép maga előtt tolja a kaszáit, és nemcsak lenyírja, de össze is szecskázza a füvet, majd egyenletesen elteríti a gyepen.
Nagyon szimpatikus, ahogy a megtermett pázsit nem jut el szeméttelepekre rohadni nejlonzsákokban, hogy évente műtrágyával pótolják a vele együtt elhordott tápanyagokat (a legtöbb elővárosi kertes házban ezt a hülye módszert alkalmazzák a környezettudattalan lakók). Sőt, a komposztálással sem kell bajlódnunk, ha van annyi tartás bennünk, hogy ne a szemétre dobjuk a füvet. Nyírás után pár napig kicsit ugyan csúnyább így a gyep, de a vizuális hátrányért kárpótlást nyújt, hogy a mulcsoló fűnyíró kormányzott hátsó kerekeivel, bárhova bedugható vágóasztalával szinte kiváltja a szélek, peremek külön kezelését kézi cuccokkal. Én, ha vennék, ilyet vennék. Még ha gyakrabban is kell vele nyírni: a túl magas fűvel megkínlódik a mulcsolós gép.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Megnyílik a föld, olyat megy a világ leggyorsabb Audi R8-a
Ez a kétturbós, V10-es szörny a leggyorsabb R8 a világon, és sokkal (SOKKAL!) durvább, mint gondolnád.
- Hírek
Ittasan is jól vezetek – állította a nő, miután rommá tört egy másik autót
Nem érezte magát ittasnak, ezért beült az autóba. Rossz ötlet volt.
- Hírek
Eladó egy különleges Volkswagen Bogár, lehetetlenül kevés kilométerrel
Természetesen makulátlan, szinte gyári állapotú.
- Hírek
Változás a reptéri parkolásban: erre figyelj, ha nem akarod megszívni!
Más a parkolási rend a Liszt Ferenc repülőtéren, ami téged is érinthet.
- Hírek
46 milliárd forintnyi dollárból 40 autót sikerült legyártani
Újabb amerikai, szépreményű villanyautógyártó tart a süllyesztő felé.
- Hírek
Olajfolyás miatt kigyulladhatnak egyes Audik
Rosszul meghúzott hengerfejcsavarok okozhatnak problémát. Visszahívást rendeltek el.
- Hírek
Hoppá! Újra lesz benzines Fiat 500 (és más meglepetés is van)
Az új, az elődjénél nagyobb Fiat 500-at eddig csak tisztán elektromos hajtással lehetett megvenni. Ez most megváltozik.
- Olajdoktor
Kárt teszek a dízel Skodában, ha továbbra is 0W-30-cal használom?
A gyári előírás szerint az 5W-30 és a 0W-30 is jó bele. Melyiket használjam?
- Hírek
Megvan, melyik típusokkal mennek a legkevesebbet az amerikaiak
És az is, hogy melyikekkel a legtöbbet. Nem teljes a kép.
- Hírek
Rajtol a Tour de Hongrie, lezárások lesznek Budapesten
A verseny rajtjának otthont adó műegyetemi rakparton javában zajlanak az előkészítő munkálatok.
- Hírek
Rekordveszteség és kármentés a Nissannál: 20 ezer embert bocsátanak el
Gyorsan csökkentenék a kiadásokat és visszavennék a gyártási kapacitást. Elbocsátanak 20 ezer embert.
- Események
Automotive Summit: Mi jön a fal után?Wachtler Tamás, Porsche Hungária
Sorozatunkban a konferencia egy-egy előadóját kérdezzük röviden a hazai autóipar kihívásairól.
- Közélet
Csak a szelektív hulladékot akarta kidobni, mégis megbírságolták
Tévedett az intézkedő rendőr, de te aláírtad a helyszíni bírságszelvényt? Nincs minden veszve, ha időben jelzed a malőrt a hatóságnak, még alkudhatsz!
- Hírek
100 ezer ember azonnal akarja az Amazon olcsó elektromos pickupját
Mindössze két hét alatt 100 ezer foglalás érkezett a moduláris Slate pickupra.
- Hírek
Nem vásárolja fel a Toyota, csődeljárás alatt az egyik kínai márka
Tudható volt, hogy sok kínai gyártó nem éli túl a következő éveket.
- Hírek
Majdnem elgázolt egy gyereket Miskolcon, egy Tesla kamerája buktatta le
Kevés hiányzott, hogy egy autós elüssön egy gyereket és egy felnőtt a zebrán. Pénzbírságot és eltiltást is kapott.
- Hírek
Rekordösszegért kelt el Ayrton Senna egy különleges relikviája
Ez volt az a védőeszköz, amit a brazil Erik Comas megmentésekor viselt az 1992-es Belga Nagydíjon.
- Hírek
Drogozott és gyógyszert is szedett a 25 éves nő, aki halálos balesetet okozott Fejér vármegyében
Az elkövetőt a rendőrök bűnügyi őrizetbe vették, az ügyészség indítványára pedig a bíróság bűnügyi felügyelet alá helyezte.
- Tesztek
Bruttósítva jó csak igazán a legnagyobb Dacia
Forgott a kameránk, amikor először vezethettük a legnagyobb Daciát 1,8-as motorral, és kiderült, méltó-e nevéhez a Bigster.
- Hírek
Batman szeretnél lenni, és kéne egy tagbaszakadt, golyóálló Lambo? Tessék!
A Rezvani full karbon őrültsége mellett egy gyári Urus olyan visszafogottnak tűnik, mint egy Prius.
- Hírek
500 millió forintnyi jüanra perelt egy influenszert egy kínai gyártó
A gyártó visszautasította a videós állításait és bocsánatkérésre kérte a tartalomgyártót. Ez nem történt meg.
- Hírek
Kamu Audi weboldalak húzzák le az európai vásárlókat
Találtál egy weboldalt, ahol meglepően olcsón tudnál használt Audit venni? Szinte biztos, hogy kamu.
- Hírek
Semmit sem ér a Xiaomi SU7 Ultra 6000 dolláros extrája, lázonganak a tulajok
A Xiaomi hivatalos válasza csak még jobban feldühítette a tulajokat, akik visszakövetelik a pénzüket.
